loading...
وبگاه تخصصی شیمی - پیام نور اراک (نمونه سوال شیمی-گزارش کار آزمایشگاه-تاره های شیمی)
abas lotfi بازدید : 259 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

دکتر کوروش کلانترزاده، دانشیار دانشگاه (آر.اِم.آی.تی.)به همراه (مایکل استرانو)، دانشیار دانشگاه (اِم.آی.تی.) آمریکا نوعی نیرو کشف کرده اند که بازده آن به نسبت منبع اولیه انرژی سه تا چهار برابر مقداری است که در حال حاضر بهترین باتری های «لیتیوم- یونی» قادر به تولید آن هستند.

3
این دو پژوهشگر در حال کار بر روی اندازه گیری شتاب یک واکنش شیمیایی در طول نانو لوله ها بودند که به شکلی تصادفی قدرت تولیدی از واکنش را کشف کردند. در پی این دستاورد، زوج علمی فوق تصمیم گرفتند که تخصص های خود را هم کاسه کنند و برای اکتشاف دقیق تر این پدیده به همکاری با یکدیگر ادامه دهند
دکتر کوروش کلانترزاده می گوید که سیستم آزمایشی او، بر پایه یکی از مواد برگرفته از فن آوری نانو -نانو لوله های کربنی -طراحی شده است.
وی می افزاید: چیزی که در گذشته از دید دانشمندان مخفی مانده بود ویژگی مولد قدرت بودن این ماده است.

درباره جزئیات این روش دکتر کوروش کلانترزاده  توضیح می دهد: وقتی یک سر نانو لوله دارای پوشش سوخت نیتروسلولز را مشتعل کردیم، یک موج انفجار در طول لوله به جریان افتاد. بدین ترتیب متوجه شدیم که نانو لوله ها رسانایی عالی برای حرارت ناشی از اشتعال سوخت هستند، مهمتر اینکه موج انفجار یک جریان الکتریسیته قوی نیز تولید می کند.
کشف تأثیر خاصیت رسانایی مضاعف نانو لوله ها بر عملکرد موج انرژی حرارتی در طول این لوله ها، به گفته کوروش کلانتر زاده، دانسته های متعارف را در شاخه «دما برق» زیر و رو خواهد کرد.
وی می گوید: روش ما نخستین راهکار عملی تولید قدرت در مقیاس نانو، با استفاده از تأثیر دمابرق، از طریق حل مسئله عملی بودن کار با چنین ابعاد بسیار کوچکی است.
اما آیا این روش در آینده برای تولید نیرو مورد استفاده بشر قرار خواهد گرفت؟ به عقیده دکتر کلانتر زاده :برای مهار کردن این امواج هنوز چند مسئله وجود دارد که پژوهش ها و بررسی های بیشتری را می طلبد، اما در نهایت نتیجه این پژوهش ها مشخص خواهد کرد که آیا این امواج در آینده جایی دارند یا خیر.

دکتر کلانتر زاده مدرک کارشناسی مخابرات از دانشگاه شریف وکارشناسی ارشد از دانشگاه تهران و دکترای نانو الکتریک از دانشگاه ملبورن را دارد.

abas lotfi بازدید : 191 چهارشنبه 25 دی 1392 نظرات (0)

زغال سنگ، نفت و گاز طبيعي جزء سوخت های فسيلی هستند که انرژی خورشيد در آنها به وسيله ترکيبات شيميايی فرايند فوتوسنتز ذخيره شده است.

ن
محققان شيمی معدنی زيستی معتقدند چنانچه از اين فرايند نسخه برداري شود منبع پايان ناپذيري از انرژی آزاد کربن دی اکسيد در دسترس خواهد بود و به اين ترتيب فوتوسنتز مصنوعی مي تواند منابع انرژی را برای آينده بهبود بخشد.
اين گروه از دانشمندان توانسته اند ساختار کمپلکس فرآيند فوتوسيستم(
II
) را شناسايی کنند. اين کلاستر که حاوی منگنز است مي تواند آب را به وسيله نور خورشيد تجزيه کند و علاوه بر اکسيژن مولکولی، پروتون و الکترون تشکيل مي شود که ترکيب شده و هيدروژن مولکولی توليد مي نمايد. تاکنون از نظر فني ممکن نبوده که اين مرحله تعيين کننده در فرايند فوتوسنتز را به طور مناسب و دقيق بازسازی کنند.
در يک کلاستر کامل چهار اتم منگنز، يک کلسيم و دست کم پنج اتم اکسيژن به يکديگر متصل می شوند ولي نکته مجهول نظم هندسي اين اتم ها در ساختار کلاستر است. دانشمندان حداقل 15 روش را براي پيدا کردن ترتيب منگنز و اکسيژن بررسی کرده اند.محققان توانستند به کمک کارهای آزمايشگاهی و تئوری ترتيب صحيح را براي اين اتم ها پيدا کنند. آنها به وسيله کامپيوتر تمام حالت های ممکن برای ترتيب اتم ها در تئوری را با نتايج حاصل از آزمايشها مقايسه کرده و در آخر يک ساختار صحيح برای چهار اتم منگنز با پل اکسيژن به دست آمد. تنها دو نکته جزئي مبهم در اين زمينه باقی مانده است. بر طبق اين داده ها سه امکان براي جهت گيری کلاستر در پروتئين فوتوسيستم (
II) و چهار موقعيت ممکن برای اتم کلسيم وجود دارد.
آنها اکنون اساس ساختمانی ترکيبی را که در فرايند شکافت آب به کار مي روند و براي فهم مراحل مختلف واکنش ها در فوتوسنتز الزامي است، مي دانند و به اين ترتيب يک مرحله ديگر به توسعه کاتاليزگرهای مصنوعی در تهيه هيدروژن نيز نزديک تر مي شوند.

abas lotfi بازدید : 127 سه شنبه 24 دی 1392 نظرات (0)

دانشمندان مشخصه بنیادین «استاتین»، کمیاب‌ترین عنصر روی زمین را برای نخستین بار کشف کردند.
.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استاتین به طور طبیعی به وجود می‌آید، با این حال، بر اساس تخمین دانشمندان، کمتر از یک اونس از این عنصر در سراسر کره زمین وجود دارد.

برای مدت طولانی، مشخصه این عنصر گریزپا، یک معما بوده اما فیزیکدانان لابراتوار فیزیک ذرات سرن در سوئیس، موفق به اندازه‌گیری پتانسیل یونیزاسیون این عنصر شدند.

پتانسیل یونیزاسون، میزان انرژی مورد نیاز برای حذف یک الکترون از یک اتم استاتین و تبدیل آن به یک یون یا ذره باردار است.

این اندازه‌گیری قطعه‌ای گم‌شده از جدول تناوبی عناصر را پر می‌کند، زیرا استاتین آخرین عنصر طبیعی بود که این مشخصه برایش ناشناخته بود.

این عنصر دارای 85 پروتون و 85 الکترون در هر اتم است، تشعشعی بوده و نیمی از باثبات‌ترین نسخه آن در فقط 8.1 ساعت، فرسایش می‌یابد. این مدت زمان، «نصف حیات» نامیده می‌شود.

در سال 1953 ایزاک آسیموف حدس زد که میزان کلی استایتن در طبیعت 0.002 اونس (0.07 گرم) است.

برای اندازه‌گیری پتانسیل یونیزایسون استاتین در تجهیزات پرتو یون تشعشعی ISOLDE سرن، فیزیکدانان، ایزوتوپ‌های مصنوعی (اتم‌های با تعداد متفاوت نوترون‌ در مقایسه با نوترون‌های طبیعی) استاتین را خلق کردند.

آن‌ها این عمل را با شات‌کردن پرتوهای پروتون‌های پرانرژی به هدف اورانیوم (که 92 پروتون و الکترون دارد) انجام دادند. برخوردها بارانی از ذرات جدید را خلق کردند که تعدادی از آن‌ها استاتین بودند.

فیزیکدانان سپس پرتوهای لیزر با طول موج‌های متغیر را به اتم‌ها با هدف یونیزه‌کردن آن‌ها، تابانیدند.

با ایزوله‌کردن یون‌های استاتین و بررسی این که چه طول موج لیزری آن‌ها را خلق کرده بود، محققان، پتانسیل یونیزاسیون استاتین را 9.31751 الکترون‌ولت تعیین کردند، این در حالی است که پتانسیل یونیزایسون هیدروژن 13.6 الکترون‌ولت است.

این ارزش به عنوان محکی برای مطالعه عناصر فوق‌سنگین عجیب (exotic) به کار خواهد رفت، که به طور طبیعی به وجود نمی‌آیند اما می‌توانند در آزمایشگاه‌های تخصصی خلق شوند.

کشف جدید همچنین می‌تواند در طراحی کاربردهای پزشکی استاتین مصنوعی، مانند «آلفادرمانی» برای سرطان، کارآمد باشد

 

abas lotfi بازدید : 147 چهارشنبه 29 آبان 1392 نظرات (0)

فراوانی دی‌اکسید کربن در جو کره خاکی به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی، طی سال ۲۰۱۳ میلادی با شکستن رکوردی جدید از زمان ثبت این پدیده، به بالاترین حد خود می‌رسد.

 

تازه‌ترین گزارشی که ۴۹ پژوهشگر از ده کشور جهان منتشر کرده‌اند، می‌گوید در سال جاری میلادی فراوانی این گاز کشنده  به ۳۶ میلیارد متر مکعب (نزدیک به ۴۰ میلیون تن) می‌رسد؛ آنچه بازگو کننده «موفق نبودن دولت‌ها» در اجرای وعده‌های زیست‌محیطی آنهاست.

 

با این حساب اندازه این گاز با دو درصد افزایش نسبت به سال گذشته میلادی و ۶۱ درصد افزایش در مقایسه با سال ۱۹۹۰ میلادی روبه‌روست.

 

سال ۱۹۹۰ مبدا اندازه‌گیری این گاز به شمار می‌رود. مبدائی که پیمان کیوتو، تنها پیمان جهانی برای جلوگیری از افزایش گازهای گل‌خانه‌ای، آن را در نظر گرفته است.

 

گزارش تازه را پروژه «گلوبال کربن» منتشر کرده که بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقاتی از سراسر جهان نوشته شده است.

 

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که نمایندگانی از ۲۰۰ کشور جهان در ورشو، پایتخت لهستان، گرد آمده‌اند، تا در مورد جلوگیری از فرآیند افزایش گازهای گل‌خانه‌ای و تغییرات جوی کره زمین گفت‌وگو کنند. در زمانی که برخی از فعالان محیط زیست، با اشاره به توفان‌های بی‌سابقه‌ای مانند هایان در فیلیپین و دیگر سوانح بزرگ طبیعی سال‌های گذشته، تغییرات جوی و کم‌توجهی سیاست‌مداران به آن را برای باشندگان جهان خطری رو‌به‌رشد می‌نامند.

 

نشست ورشو بخشی از نشست‌های کنوانسیون ملل متحد در مورد تغییرات آب‌وهوایی‌ست که از هفته گذشته آغاز شد.

 

هدف از این نشست‌ها رسیدن به توافق‌هایی برای محدود کردن گازهای گل‌خانه‌ای در جهان است. با این همه طی بیش از دو دهه گذشته مذاکرات به دلیل اختلاف نظر میان کشورهای جهان و به ویژه قدرت‌های بزرگ اقتصادی مانند آمریکا و چین عملا بی‌نتیجه مانده است. این هر دو کشور از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان گازهای گل‌خانه‌ای هستند. البته برخی کشورهای در حال رشد نیز طی سال‌های گذشته در انبوهی این گازها تاثیر فراوانی داشته‌اند.

 

پژوهشگران سازمان ملل متحد در گزارشی که در شهریور ماه گذشته منتشر شد اعلام کردند که گرمایش زمین بیش از نتیجه‌گیری‌ها در هر زمان دیگری، اکنون به‌دلیل فعالیت‌های بشری‌ست که رخ می‌دهد.

 

پژوهشگران ملل متحد پیش‌بینی کرده‌اند که میانگین دمای کره زمین در سده بیست‌ویکم با سه دهم درجه سانتیگراد افزایش به چهار و هشت دهم درجه سانتیگراد خواهد رسید.

 

بر اساس پژوهش‌ آنها سطح آب دریا‌ها نیز تا پایان سده، بین ۲۶ تا ۸۲ سانتی‌متر افزایش خواهد یافت.

abas lotfi بازدید : 91 چهارشنبه 03 مهر 1392 نظرات (0)

براساس اعلام اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی وزن 19 عنصرشمیایی از جمله طلا، کادمیم، آرسنیک و آلومینیوم در جدول تناوبی تغییر کرده است.

اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی اعلام کرد که در نتیجه اندازه گیریهای دقیق تر و محاسبات بهتر در رابطه با فراوانی برخی ایزوتوپ های خاص ( اتم هایی یک عنصر با تعداد نوترون های مختلف) وزن های جدیدی را برای 19 عنصر شمیایی تصویب کرده است.

وزن استاندارد اتمی میانگین جرم یک عنصر در واحدهای اتمی جرم است. یک واحد اتمی جرم یا amu برابر با 1.12 جرم یک اتم کربن-12 است.

کربن -12 ‏ فراوانترین ایزتوپ پایدار عنصر کربن است که 98.89 درصد کربن را تشکیل می دهد و از شش پروتون، شش نوترون و شش الکترون تشکیل شده است. برطبق قرارداد جرم اتمی این عنصر دقیقاً 12 برابر AMU است و یک مول از آن 12 گرم جرم دارد.

دانشمندان برای محاسبه وزن اتمی استاندارد برای یک عنصر میانگین وزن های اتمی تمام ایزوتوپ های پایدار آن را تهیه می کنند.

abas lotfi بازدید : 483 پنجشنبه 07 شهریور 1392 نظرات (1)
-آيا ميدانستيد اکسید کروم در ساخت نوار کاست و فیلم ویدئو استفاده می شود ؟

- آيا ميدانستيد لیتیم در جامد کردن روغن های صنعتی کاربرد دارد ؟

- آيا ميدانستيد رادیم گرانترین فلز است ؟

- آيا ميدانستيد تمامی فلزات بجز آنتیموان و بیسموت در مواقع انجماد ، حجمشان کاهش می یابد ؟

- آيا ميدانستيد استرانسیم از بقایای موجودات دریایی به دست می آید ؟

- آيا ميدانستيد کادمیم فلزی سمی است که در ساخت باطری های خشک کاربرد دارد؟

تشكيل پوسته تخم مرغ نمونه بسيار جالبي از يك واكنش رسوبي در طبيعت است جرم ميانگين پوسته يك تخم مرغ حدود 5 گرم كه 40 درصد ان را كلسيم تشكيل مي دهد بيشتر كلسيم پوسته يك تخم مرغ در يك دوره 16 ساعتي ,يعني با سرعتي در حدود 125 ميلي گرم در ساعت رسوب مي كند.هيچ مرغي نمي تواند براي پاسخ گويي به اين نياز با چنين سرعتي كلسيم مصرف كند. در واقع مرغ بايد براي هر نوبت تخم گذاري,حدود 10 درصد از كل كلسيم موجود در استخوان هايش را مصرف كند.

درباره ما
Profile Pic
abas_lotfi7@yahoo.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 31
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 26
  • بازدید امروز : 20
  • باردید دیروز : 41
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 1,472
  • بازدید سال : 10,492
  • بازدید کلی : 153,540